Content management system (CMS) to po polsku system zarządzania treścią. Posiadanie go na stronie znacznie ułatwia rozbudowę i edycję contentu, dlatego mogą zajmować się tym nawet osoby, które nie mają nic wspólnego z programowaniem. Przygotowaliśmy krótki poradnik, co warto wiedzieć o CMS-ach.

Co to jest CMS?

Na początek warto ustalić, co to jest CMS. Najprościej mówiąc, to oprogramowanie umożliwiające proste udostępnianie i edytowanie tekstów i grafik na stronie WWW lub w sklepie internetowym. Jest to więc bardzo duże ułatwienie podczas prowadzenia contentu marketingu w firmie. Copywriterzy czy content managerowie z reguły nie potrafią kodować, a systemy CMS umożliwiają im modyfikację treści na stronie z poziomu intuicyjnego panelu sterowania. Publikacją i edycją contentu mogą więc zajmować się również pracownicy firmy, którzy nie mają szczególnych kwalifikacji w tym kierunku. Przyspiesza to pracę w firmie, ponieważ aby gotowe treści pojawiły się na stronie, nie trzeba przekazywać ich programiście.

Rodzaje systemów CMS

Generalnie można podzielić systemy zarządzania na dwie grupy. To, którą z nich wybierzesz, zależy głównie od budżetu oraz Twoich wymagań wobec edycji contentu na stronie.

Po pierwsze, możemy wybrać CMS typu open source. Popularne systemy CMS to WordPress, Joomla! i Drupal. Są bezpłatne, a dodatkowe korzyści to możliwość instalacji wtyczek (w wielu przypadkach bezpłatnych), które jeszcze lepiej dostosują CMS do potrzeb Twojej firmy. Warto też korzystać z regularnych aktualizacji systemu. Najczęściej wykorzystywanym system zarządzania treścią jest zdecydowanie WordPress CMS. Strony zrobione w WordPress to przede wszystkim szeroki wybór wtyczek, szablonów i motywów (zarówno płatnych, jak i darmowych). 

Alternatywnym rozwiązaniem jest autorski system CMS. Takie rozwiązanie jest jednak zdecydowanie mniej popularne. W przypadku CMS-ów open source w razie problemów możemy korzystać z wiedzy i doświadczenia pozostałych użytkowników systemu. Jeżeli decydujemy się na rozwiązanie autorskie, najlepiej zwrócić się do agencji/osoby, która je stworzyła. Autorski system posiada jednak dokumentację, dlatego w razie potrzeby może go modyfikować inny programista. Warto też pamiętać, że CMS WordPress jest darmowy, a w przypadku rozwiązań autorskich, dobry system CMS to wysokie koszty.

Aktualizacje CMS-ów – dlaczego warto o nich pamiętać?

Niestety, niezależnie od tego, czy prowadzisz prostą stronę-wizytówkę, czy rozbudowany serwis, jesteś narażony na ataki hakerów. W konsekwencji widoczność strony spada, ponieważ Google chroni użytkowników przed zainfekowanymi serwisami. Google może też nałożyć blokadę na stronę, przez co Twoi potencjalni klienci nie będą mogli na nią wejść. Odbija się to negatywnie nie tylko na pozycjach w wyszukiwarce, ale też wiarygodności marki. W końcu, kto zrobi zakupy w sklepie oznaczonym jako niebezpieczny? Warto też pamiętać, że jeśli przechowujesz dane klientów, w razie ataku hakerskiego one również mogą wyciec. To kiepski scenariusz, dlatego trzeba zadbać o bezpieczeństwo strony. Jednym z najlepszych rozwiązań jest tutaj regularna aktualizacja systemów CMS i wtyczek. Niestety żaden CMS nie jest idealny. Twórcy najpopularniejszych systemów zarządzania treścią co jakiś czas wypuszczają więc aktualizacje, które naprawiają zgłaszane przez użytkowników problemy. Warto z nich korzystać również ze względu na nowe rozwiązania, które wprowadzają. Chyba nikt nie chce, aby jego strona technologicznie pozostawała w tyle za konkurencją.

Jak mądrze aktualizować systemy CMS?

Aktualizacje platformy CMS trzeba robić z głową, aby nie spowodować więcej szkody niż pożytku. CMS to zaawansowany system, dlatego przed aktualizacją trzeba wykonać backup. Jeśli nawet pojawi się błąd podczas aktualizacji, nie ucierpi na tym działanie całej strony. Aktualizacjami powinni więc zajmować się programiści. Potrzebujesz pomocy w aktualizacji? A może interesuje Cię tworzenie strony internetowej? Skontaktuj się z nami!

Ostatnie artykuły

Aktualna wiedza dla subskrybentów

Chcesz mieć dostęp do aktualnych treści?

Zapisz się do naszego newslettera! 

Chcesz rozwiązać swój problem?

Nie znalazłeś odpowiedzi na dany temat lub potrzebujesz pomocy?
Wypełnij formularz! Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!