Dobrze opisane kategorie w sklepie internetowym są ważne nie tylko dla potencjalnego klienta, który dzięki nim wie, jakiego rodzaju produktów się spodziewać i czym one się wyróżniają; ale jest to ważne także ze względu na pozycjonowanie strony internetowej. Opisy kategorii i produktów sprawiają, że strona internetowa jest widziana przez robota indeksującego jako bardziej wartościowa, w związku z czym można ją znaleźć wyżej w wynikach wyszukiwania. Każdy właściciel sklepu internetowego powinien więc zadbać o odpowiednie opisy – ale jak je tworzyć?

Jak powinien wyglądać opis w sklepie internetowym?

Przyjrzyjmy się najpierw kategoriom. Opis kategorii powinien jak najlepiej przedstawić asortyment, który znajdzie się w danej zakładce. Już na tym etapie może to mieć wpływ na decyzje zakupowe klientów – opis taki może zachęcić do przejrzenia kategorii i podkategorii, może rozbudzić ciekawość i sprawić, że potencjalny klient z chęcią przejrzy stronę w poszukiwaniu produktu, na którym mu zależy. Dobrze przygotowana oferta sklepu świadczy o profesjonalizmie. Klient jest tu najważniejszy – i widzi, że zależy nam na tym, aby dostarczyć mu tylko to, co najlepsze. Pamiętajmy o tym, aby przed rozpoczęciem pisania opisu wybrać odpowiednie słowa kluczowe do pozycjonowania kategorii. Najlepiej to zrobić, sprawdzając średnią miesięczną ilość wyszukiwań dla konkretnej podstrony. Dowiemy się w ten sposób, co wpisywali potencjalni klienci w wyszukiwarkę, dzięki czemu znaleźli się właśnie na naszej stronie. Te wybrane słowa kluczowe powinny zostać użyte w opisie kategorii. Pozwoli to stosunkowo niskim kosztem wygenerować lepszy długofalowy ruch z naturalnych wyników wyszukiwania. Sukcesem skutecznego pozycjonowania słów kluczowych jest dobrze zaprojektowana struktura kategorii połączona z profesjonalnie napisanym tekstem SEO.

Opis produktu – jak zachęcić klienta?

Bardzo ważne są też opisy produktów. W sklepie internetowym potencjalny klient nie ma przecież bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą – aby dowiedzieć się czegoś o konkretnym produkcie, musi opierać się na opisie. I dlatego opis powinien rozwiewać wszelkie możliwe wątpliwości klienta. Dzięki temu mniej zdecydowana osoba może zostać zachęcona do zakupu. Aby jednak stworzyć opis pod klienta, musimy wiedzieć, kim on jest – a więc stworzyć personę. Tworzenie profilu klienta to zazwyczaj zadanie marketerów, którzy wykorzystują do tego raporty branżowe oraz przeprowadzają research. Starają się w ten sposób zrozumieć, jakie motywacje, potrzeby i obawy będą kierowały danym targetem klientów. Znając te informacje, wiemy, na czym skupić się w opisach produktów, aby zaspokoić ciekawość konkretnej grupy użytkowników.

Chcesz lepiej prowadzić biznes?


Słowa kluczowe w opisie produktu

Podobnie jak w opisie kategorii, tak i w opisie produktu powinny znaleźć się słowa kluczowe. Warto, by się nie dublowały, gdyż w ten sposób prowadzimy do tzw. kanibalizacji: ruch z wyszukiwania zostanie rozdzielony pomiędzy dwie lub więcej podstron i przez to nie znajdziemy się wysoko w wynikach wyszukiwania. Równie ważną sprawą jest rozsądne używanie słów kluczowych w opisie. Zasada „im więcej, tym lepiej” wcale tu nie obowiązuje, a wręcz przeciwnie – przedkładamy jakość ponad ilość. Zamiast nieustannie powtarzać te same słowa kluczowe, warto, aby wystąpiły one maksymalnie dwa/trzy razy. Oprócz nich możemy bowiem posługiwać się też wyrazami bliskoznacznymi.

Idealny opis – jaki powinien być?

Stworzenie idealnego opisu produktu wymaga dużego zaangażowania ze strony piszącego. Przede wszystkim musi on uciec od tradycyjnego wymieniania cech produktu na rzecz zastosowania języka korzyści oraz języka strat, które wywierają największy wpływ na potencjalnego klienta. Język korzyści jest zawsze językiem konkretów: piszemy, co klient konkretnie uzyska; w jaki sposób dany produkt wpłynie na poprawę jakości życia internauty. Nie chodzi stricte o to, jaki jest produkt, ale jakie przyniesie on korzyści. Język strat pozwala zaś na uświadomienie klientowi, co straci, jeśli zrezygnuje z zakupu.

Czytelność i długość opisu

Opis taki powinien być przejrzysty i czytelny. Nie może więc zabraknąć nagłówka głównego (H1) oraz śródtytułów, w których także możemy wykorzystywać słowa kluczowe. Warto tworzyć opis zgodnie z zasadami webwritingu, tj. odpowiednio go formatując. Najważniejsze rzeczy powinno się pogrubiać, zaś poszczególne części tekstu podzielić na akapity. Pamiętajmy jednak, że opis produktu nie powinien być zbyt długi. Specjaliści SEO zgadzają się co do tego, że najlepszą długością opisu produktu jest 1000-1500 znaków ze spacjami. To wystarczająco, aby zachęcić klienta do zakupu konkretnego przedmiotu i nie znudzić go, a wręcz przeciwnie, wywołać pilną potrzebę zakupu (urgency) – a ponadto tę długość opisu lubią wyszukiwarki, dlatego będzie to też pomocne dla dobrego wypozycjonowania strony, o ile zadbamy o to, aby każdy opis był oryginalny. Opisy nie powinny się powtarzać na poszczególnych podstronach, nawet jeśli oferujemy tam podobny produkt różniący się tylko jedną cechą od poprzedniego. Tworzenie unikalnych treści jest więc wymagającym zadaniem – jeśli nie mamy czasu lub umiejętności, a nasza oferta jest rozbudowana, wówczas warto do stworzenia opisów zatrudnić specjalistów – copywriterów, którzy współpracują zwykle ze specjalistami SEO i razem realizują konkretną strategię SEO.

Aktualna wiedza dla subskrybentów

Chcesz mieć dostęp do aktualnych treści?

Zapisz się do naszego newslettera! 

Chcesz rozwiązać swój problem?

Nie znalazłeś odpowiedzi na dany temat lub potrzebujesz pomocy?
Wypełnij formularz! Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!