Sam WordPress na swojej oficjalnej stronie deklaruje, że opiera się na nim 43% dostępnych w sieci stron. Zostawia konkurencję w tyle, dlatego nie bez powodu nosi miano najpopularniejszego systemu zarządzania treścią. O czym warto pamiętać oraz jakie są zalety i wady WordPressa? Postanowiliśmy bliżej się temu przyjrzeć.

Najpopularniejszy CMS – krótko o WordPressie

Najkrócej mówiąc, WordPress należy do oprogramowania otwartego, jest systemem zarządzania treścią napisanym w języku PHP i wykorzystującym bazę danych MySQL. Takie informacje są oczywiste dla programistów, ale niewiele powiedzą laikowi. WordPressa możesz kojarzyć przede wszystkim z blogosferą, ponieważ początkowo rozwijał się właśnie jako platforma blogowa. Obecnie możliwe jest jednak również tworzenie bardziej skomplikowanych stron internetowych. WordPress często wybierają przedsiębiorcy, a z wykorzystaniem wtyczki WooCommerce można nawet prowadzić sprzedaż. Takie rozwiązanie sprawdzi się szczególnie w małych i średnich e-commercach.

Warto pamiętać, że WordPress jako taki jest darmowy – dostępny na zasadach General Public License, ale nie oznacza to, że stworzenie własnej strony nie wiąże się z żadnymi kosztami – trzeba pamiętać o hostingu i domenie, płatne są również niektóre motywy i wtyczki.

Jak wykorzystuje się WordPressa?

WordPress to przede wszystkim CMS, czyli system zarządzania treścią. Oznacza to, że umożliwia osobom pozbawionym wiedzy technicznej edytować i rozbudowywać content na stronie. Jest to tańsze rozwiązanie od tworzenia autorskiego CMS-u. Co więcej, WordPress jest na bieżąco aktualizowany, żeby zapewniać coraz większe bezpieczeństwo i wydajność.

Ze względu na swoje powiązania z blogami, WordPress bywa mylnie uznawany za mało profesjonalne rozwiązanie. Nic bardziej mylnego! Programiści wykorzystują WordPressa jako framework do tworzenia stron internetowych. Pozwala to na budowę bardziej zaawansowanych, dostosowanych do indywidualnych oczekiwań stron internetowych, niż działanie z użyciem domyślnych szablonów i motywów.

Duża popularność WordPressa sprawiła też, że dostępne są kreatory stron, które zazwyczaj działają na zasadzie „przeciągnij i upuść”. Warto jednak pamiętać, że do pełnego wykorzystania możliwości systemu konieczna jest wiedza techniczna. Właśnie dlatego, kreator nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Od czego zacząć tworzenie strony WWW?

Projektowanie stron WWW WordPress to proces, a żeby gotowa witryna działała bezpiecznie i wydajnie oraz estetycznie wyglądała, niezbędna jest wiedza techniczna. O niektórych kwestiach musisz jednak wiedzieć również Ty, jako przyszły właściciel strony.

Po pierwsze: domena. Jest to po prostu nazwa przypisana do adresu IP, która potem przekierowuje użytkowników na Twoją stronę. Warto pamiętać, że zakup domeny nie jest jednorazowy – co roku trzeba ją odnawiać.

Po drugie: hosting, czyli „miejsce” dla Twojej strony na serwerze. Tutaj znaczenie ma przede wszystkim szybkość – współcześni użytkownicy są niecierpliwi i przyzwyczajeni do sprawnie działających stron. Żeby zapewnić wydajność często sięga się po serwery typu Lite Speed.

Po trzecie: motyw. Wiele osób zastanawiających się, jak zrobić stronę internetową WordPress, stawia na jeden z szerokiej oferty dostępnych motywów. Warto jednak pamiętać, że niektóre z nich są przeładowane i spowalniają działanie strony. Lepiej zrobione są motywy płatne, ale od Twojego budżetu zależy, czy możesz sobie na nie pozwolić. Dla zapewnienia wszystkich niezbędnych funkcjonalności, konieczne może być też dodanie kolejnych sekcji, czego nie będziesz już w stanie zrobić samodzielnie.

Podstawy tworzenia stron na WordPressie

Do tworzenia stron WWW na WordPressie bardzo często wykorzystuje się wtyczkę Elementor lub szablon Divi. Pod względem finansowym bardziej opłacalne jest Divi, ale trudniej nauczyć się jego obsługi, dlatego Elementor jest bardziej popularny.

Najważniejszy jest plik główny, czyli index.php, do którego trafiają zapytania. Do najistotniejszych folderów należą z kolei:

  • wp-config.php – przechowuje podstawową konfigurację WordPressa np. dane logowania do bazy danych,
  • wp-admin – kodu w tym miejscu nie należy edytować – zawiera kod źródłowy związany z administracją systemu,
  • wp-includes – tego kodu również nie należy edytować, ponieważ zawiera kody odpowiedzialne za odpowiednie działanie witryny,
  • wp-content – znajdują się tam szablony, wtyczki oraz pliki generowane przez użytkownika – można tutaj dodawać własny content.

Zalety i wady WordPressa

Jedną z głównych zalet WordPressa jest duża dostępność wtyczek, dzięki którym można dodawać kolejne funkcjonalności i dostosowywać stronę do indywidualnych oczekiwań. Co więcej, część z nich jest darmowa, jak na przykład przeznaczone do sprzedaży WooCommerce.

Dodatkową zaletą są częste aktualizacje, które zwiększają bezpieczeństwo, wydajność oraz kompatybilność z coraz nowocześniejszymi technologiami. Jest to przewaga WordPressa nad rozwiązaniami dedykowanymi.

System ceniony jest też ze względu na łatwą obsługę, ponieważ po uruchomieniu strony nawet osoby nietechniczne nie mają problemu z edycją i rozbudową contentu. Mechanizmy systemu są więc przyjazne nie tylko dla programistów, ale też właścicieli strony.

Kolejnym plusem jest prosta optymalizacja SEO. Uruchomienie strony to tylko pierwszy etap, następnie warto zadbać o jej dobrą pozycję w wyszukiwarce. WordPress umożliwia proste formatowanie tekstu, ustawianie odpowiedniej hierarchii nagłówków, a także prostą rozbudowę contentu.

W developmencie, podobnie jak w marketingu, nie ma rozwiązań pozbawionych wad. Tak samo jest z WordPressem. Trudności mogą pojawiać się podczas budowania stron wielojęzycznych. Trzeba samodzielnie tworzyć duplikaty stron lub korzystać z płatnych wtyczek.

Popularność WordPressa jest zaletą, ze względu na istniejącą wokół niego silną społeczność, ale czasem staje się też wadą, ponieważ niektórzy wykonawcy są nieprofesjonalni. Jeżeli dobrze nie zweryfikujesz kwalifikacji firmy czy freelancera, do którego się zgłaszasz, możesz otrzymać stronę wątpliwej jakości, której wydajność i estetyka pozostawiają wiele do życzenia.

Chcesz wiedzieć więcej na temat stron na WordPressie? Skontaktuj się z nami i opowiedz, czego potrzebujesz.

Ostatnie artykuły

Aktualna wiedza dla subskrybentów

Chcesz mieć dostęp do aktualnych treści?

Zapisz się do naszego newslettera! 

Chcesz rozwiązać swój problem?

Nie znalazłeś odpowiedzi na dany temat lub potrzebujesz pomocy?
Wypełnij formularz! Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!