Marża to podstawowy wskaźnik pozwalający określić, czy prowadzenie sklepu internetowego przynosi zyski. Dzięki niej dowiesz się, ile musisz sprzedać, aby „być na czysto”, a ile – by osiągnąć określone cele finansowe. Ponadto marża pozwala stwierdzić, czy możesz pozwolić sobie na akcje promocyjne – wyprzedaże, czasowe rabaty czy dni darmowej wysyłki. Prowadzenie biznesu e-commerce ze świadomością finansową, opierając się na wskaźniku opłacalności, to w dłuższej perspektywie gwarancja rozwoju firmy.
Chcesz lepiej prowadzić biznes?
Jak obliczyć marżę?
Marża to różnica pomiędzy ceną, w jakiej sprzedajemy produkt, a kosztem, jaki ponieśliśmy na jego produkcję/zakup od producenta. Wzór jest prosty: cena sprzedaży − cena zakupu = marża kwotowa. Marżę możemy jednak wyrazić także procentowo: dzięki temu obliczymy nie zysk, a opłacalność transakcji. Wzór na marżę procentową to: (cena sprzedaży − cena zakupu) / cena sprzedaży * 100%. Ta podstawowa wiedza pozwoli Ci dopracować strategię biznesową i uniknąć wpadania w pułapki sprzedażowe. Jest jednak jeszcze jeden ważny czynnik mający znaczenie dla biznesu e-commerce – to narzut sklepu internetowego.
Czym jest narzut sklepu internetowego?
Wprawdzie marża kwotowa i narzut kwotowy będą wynosić tyle samo, jednak różnica pojawia się przy obliczaniu procentowym. Maksymalna marża może wynieść 100% – narzut zaś może być dużo wyższy, jest to bowiem stosunek zysku ze sprzedaży do ceny produkcji/zakupu towaru. Produkt nabyty przez nas za 60 zł możemy sprzedać za 120 zł – wówczas narzut procentowy wynosi 100%, zaś marża procentowa, zgodnie z wcześniej przedstawionym wzorem, 50%. Oba wskaźniki należy brać uwagę przy strategii finansowej biznesu e-commerce.