Marża to podstawowy wskaźnik pozwalający określić, czy prowadzenie sklepu internetowego przynosi zyski. Dzięki niej dowiesz się, ile musisz sprzedać, aby „być na czysto”, a ile – by osiągnąć określone cele finansowe. Ponadto marża pozwala stwierdzić, czy możesz pozwolić sobie na akcje promocyjne – wyprzedaże, czasowe rabaty czy dni darmowej wysyłki. Prowadzenie biznesu e-commerce ze świadomością finansową, opierając się na wskaźniku opłacalności, to w dłuższej perspektywie gwarancja rozwoju firmy.

Chcesz lepiej prowadzić biznes?

Jak obliczyć marżę?

Marża to różnica pomiędzy ceną, w jakiej sprzedajemy produkt, a kosztem, jaki ponieśliśmy na jego produkcję/zakup od producenta. Wzór jest prosty: cena sprzedaży − cena zakupu = marża kwotowa. Marżę możemy jednak wyrazić także procentowo: dzięki temu obliczymy nie zysk, a opłacalność transakcji. Wzór na marżę procentową to: (cena sprzedaży − cena zakupu) / cena sprzedaży * 100%. Ta podstawowa wiedza pozwoli Ci dopracować strategię biznesową i uniknąć wpadania w pułapki sprzedażowe. Jest jednak jeszcze jeden ważny czynnik mający znaczenie dla biznesu e-commerce – to narzut sklepu internetowego.

Czym jest narzut sklepu internetowego?

Wprawdzie marża kwotowa i narzut kwotowy będą wynosić tyle samo, jednak różnica pojawia się przy obliczaniu procentowym. Maksymalna marża może wynieść 100% – narzut zaś może być dużo wyższy, jest to bowiem stosunek zysku ze sprzedaży do ceny produkcji/zakupu towaru. Produkt nabyty przez nas za 60 zł możemy sprzedać za 120 zł – wówczas narzut procentowy wynosi 100%, zaś marża procentowa, zgodnie z wcześniej przedstawionym wzorem, 50%. Oba wskaźniki należy brać uwagę przy strategii finansowej biznesu e-commerce.

Aktualna wiedza dla subskrybentów

Chcesz mieć dostęp do aktualnych treści?

Zapisz się do naszego newslettera! 

Chcesz rozwiązać swój problem?

Nie znalazłeś odpowiedzi na dany temat lub potrzebujesz pomocy?
Wypełnij formularz! Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!