Przyjęcie odpowiedniej strategii biznesowej ma ogromne znaczenie w branży e-commerce. Decyzje należy podejmować, opierając się na ścisłych danych finansowych, dzięki którym możemy dowiedzieć się, czy nasze cele biznesowe i finansowe są osiągane. Pomocne przy tym są narzędzia do mierzenia efektywności. Jednym z nich jest podstawowy wskaźnik rentowności – ROI. Oblicza się go za pomocą prostego wzoru: zysk netto / koszt inwestycji * 100% = ROI.
Chcesz lepiej prowadzić biznes?
Jeśli ROI wyniosło 100% oznacza to dla firmy tyle, że inwestycja zwróciła się jednokrotnie. Na następny rok mamy zatem podwojony wkład finansowy. Oczywiście wskaźnik ROI może być też ujemny: wówczas informuje nas o tym, że inwestycja była nieopłacalna, a my ponieśliśmy stratę.
ROI w e-commerce
ROI ze względu na swoje podstawowe zalety może być z powodzeniem wykorzystywany w każdym biznesie e-commerce. Nie wymaga bowiem skomplikowanych obliczeń, a wynik można bez problemu zinterpretować i uwzględnić go przy planowaniu kolejnych inwestycji i przy innego rodzaju dalszych decyzjach biznesowych. Za pomocą ROI w prosty sposób zmierzymy efektywność działania naszego przedsiębiorstwa i opłacalność konkretnych kampanii, niezależnie od wielkości przeznaczonego na nie budżetu. Możemy też zrezygnować z tych działań, które nie wygenerowały oczekiwanego zysku.
W branży e-commerce ROI pozwala też ocenić działania marketingowe, chociaż należy mieć na uwadze to, że wskaźnik ten nie uwzględnia zmiany wartości pieniądza w czasie. Mimo tego jest to jeden z podstawowych wskaźników, których analiza pozwala na ulepszenie strategii biznesowej firmy.