Biznes w dużej mierze przeniósł się do Internetu, dlatego firmy muszą dostosować się do panujących w nim zasad. Z jednej strony daje to większe możliwości – możemy dotrzeć do klientów z całej Polski, ale z drugiej – konkurencja jest bardzo duża i niejednokrotnie dysponuje naprawdę wysokimi budżetami. Właśnie dlatego, tak ważne są działania SEO, dzięki którym strona częściej i wyżej wyświetla się w wyszukiwarce. Skuteczne pozycjonowanie sprawia, że użytkownikom znacznie łatwiej jest znaleźć Twoje produkty i usługi, co przekłada się na wzrost sprzedaży, nowe leady, więcej telefonów i wizyt w siedzibie firmy itp.
Na czym polega SEO?
Skrót SEO pochodzi z języka angielskiego. Oznacza search engine optimization, czyli optymalizowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarki (głównie lidera na rynku – Google), aby wygenerować jak największy ruch internautów, co w efekcie ma przekładać się na wykonywane przez nich działania (dokonywanie zakupów, zapisywanie się do newslettera itd.). W rzeczywistości SEO to połączenie IT, analityki internetowej oraz e-marketingu. Dobrze zaplanowane i wdrożone pozycjonowanie strony w Google zwiększa szansę, że użytkownik wpisujący konkretne zapytanie do wyszukiwarki (np. „kurtka męska czarna”) trafi właśnie na Twoją stronę, o ile oczywiście posiadasz taki produkt w ofercie.
Chcesz lepiej prowadzić biznes?
Jakie działania składają się na SEO?
Pozycjonowanie strony internetowej to proces, na który składa się co najmniej kilka etapów. Nie można więc nastawiać się, że optymalizacja strony internetowej będzie szybka, jednorazowa i skuteczna. SEO to proces, ponieważ konkurencja wciąż idzie do przodu. Nie można też oczekiwać efektów pozycjonowania strony natychmiast – trzeba poczekać kilka miesięcy, zanim będziemy mogli ocenić skuteczność agencji SEO. W uproszczeniu na pozycjonowanie składają się:
- analiza widoczności i konkurencji,
- audyt SEO,
- wybór słów kluczowych,
- optymalizacja techniczna strony,
- optymalizacja treści,
- link building.
Poniżej opisaliśmy najważniejsze elementy, które składają się na on-page SEO (działania na stronie) oraz off-page SEO (działania poza stroną).
Indeksowanie przez roboty indeksujące
Roboty Google przemieszczają się po witrynach oraz indeksują i oceniają ich treść. Używa się ich przede wszystkim, po wpisaniu konkretnego zapytania do wyszukiwarki, użytkownikowi wyświetlały się trafne wyniki wyszukiwania. Dla nas oznacza to jednak również, że roboty decydują o pozycji strony w wyszukiwarce. Właśnie dlatego, trzeba zadbać o odpowiednie indeksowanie strony. Odpowiedzialny jest za to plik robots.txt, który informuje, do jakich podstron robot indeksujący ma dostęp, a do jakich nie. Specjaliści SEO tworzą też tzw. site mapy, czyli mapy strony ułatwiające robotom indeksującym przemieszczanie się po niej. Standardem jest już też posiadanie certyfikatu SSL (można to łatwo sprawdzić, dzięki obecności kłódki i przedrostka https:// na pasku).
Optymalizacja techniczna strony
Mówiąc czym jest SEO, nie można pominąć kwestii technicznych. Znaczenie mają tu chociażby przyjazne adresy URL (czyli np. sklep.pl/buty-damskie/szpilki-czarne, a nie sklep.pl/butydamskie/Jfn-12345/szpilki/produkt-12345). Bardzo ważna jest też mobilna wersja strony, ponieważ coraz większa część użytkowników robi zakupy przez smartfona – strona musi sprawnie i intuicyjnie działać. Szybkość ładowania jest więc istotna nie tylko na urządzeniach stacjonarnych, ale też mobilnych. Należy też sprawdzić, czy na stronie nie ma uszkodzonych linków, czyli po prostu niedziałających odnośników np. do podstron, które już nie istnieją.
Architektura informacji na stronie
Do skutecznego pozycjonowania stron w Google niezbędne jest też dbanie o architekturę informacji, która ułatwia przemieszczanie się po stronie użytkownikom i robotom indeksującym. Trzeba więc zadbać o intuicyjną nawigację w menu. Przydatne są też tzw. breadcrumps, czyli okruszki – pomocnicze menu, dzięki któremu wiemy, w jakim miejscu witryny się znajdujemy. Zaznaczyliśmy je na poniższym screenie:
Dobrze też umieścić w stopce dane kontaktowe, odnośniki do profili w social mediach oraz najważniejszych podstron np. informacji o firmie, warunkach dostawy czy płatnościach.
Dobór słów kluczowych
Dobór słów kluczowych wymaga czasu i umiejętności analizy danych, ponieważ nie każda fraza, która pasuje do oferty sprowadzi na stronę użytkowników zainteresowanych zakupem. Zazwyczaj nie opłaca się stawiać na frazy generyczne, czyli ogólne (np. mechanik, buty), ponieważ są bardzo konkurencyjne, a tak naprawdę nie wiemy, czego i gdzie oczekuje użytkownik wpisujący je w wyszukiwarkę. Być może szuka pracy, a może chce naprawić samochód, być może chce kupić szpilki, a może buty do biegania. Bardziej opłacalne jest więc stawianie na bardziej szczegółowe frazy tzw. long-tail, po polsku nazywane długi ogon (buty do biegania męskie) lub lokalne (mechanik Bydgoszcz).
Optymalizacja treści pod SEO
Teksty SEO mają zawierać słowa kluczowe, ale przede wszystkim być wartościowe dla użytkownika. Nie mogą pojawiać się żadne duplikaty – nie możemy powielać treści na stronie ani kopiować ich np. ze strony producenta. Warto też pamiętać, że na każdej podstronie może pojawić się tylko jeden nagłówek H1. Nagłówki H2, H3 itd. mogą pojawiać się kilka razy, ale trzeba zachować hierarchię – przed nagłówkiem niższym musi znajdować się wyższy. Warto uwzględnić też linkowanie wewnętrzne, czyli umieszczać w treści odnośniki do naszych produktów, podstron i kategorii, o ile oczywiście są powiązane tematycznie.
Optymalizacja grafiki
Warto pamiętać również o grafikach. Dzięki ich kompresji, zachowają dobrą jakość, a jednocześnie nie będą spowalniać ładowania strony. Roboty indeksujące w przeciwieństwie do użytkowników nie mogą jednak zobaczyć grafiki. Właśnie dlatego, ustawia się atrybuty alt, czyli alternatywne teksty dla grafiki, które opisują, co ona przedstawia.
Link building
Nie sposób mówić, co to jest pozycjonowanie strony bez wspomnienia o profilu linkowym. Oznacza to po prostu linkowanie zewnętrzne, czyli pozyskiwanie linków, które będą prowadzić do Twojej strony z innych witryn. Jednym z bezpiecznych sposobów jest umieszczanie wartościowych artykułów sponsorowanych w tematycznych serwisach. Zdecydowanie trzeba jednak unikać spamerskich linków, publikowanych w dużych ilościach w przypadkowych miejscach w sieci, ponieważ to może skutkować nałożeniem kary przez Google. Warto też pamiętać, że link building powinien być stopniowy – lepiej systematycznie pozyskiwać kilka linków miesięcznie, niż stawiać na szybkie, nienaturalne wzrosty.
Dlaczego warto zatrudnić specjalistę SEO?
Strategia SEO wymaga wiedzy, doświadczenia i czasu. Trudno prowadzić wszystkie te działania jednocześnie będąc przedsiębiorcą. Specjalista SEO poświęca cały dzień pracy na pozycjonowanie stron swoich klientów oraz śledzi wszystkie nowinki w branży, a warto wspomnieć, że algorytmy szybko się zmieniają. Jeżeli więc chcesz naprawdę skutecznie promować swoją stronę, lepiej znaleźć dobrą agencję SEO, niż optymalizować stronę na własną rękę. Błędy w najlepszym razie sprawią, że nie będzie efektów, a w gorszym – doprowadzą do kary od Google i obniżenia pozycji strony, a nawet usunięcia jej z indeksu wyszukiwarki – wtedy witryna w ogóle nie będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.
Chcesz wiedzieć więcej o pozycjonowaniu stron w Google? Skontaktuj się z nami!