Sklepy internetowe cieszą się obecnie dużym zainteresowaniem – w odróżnieniu od sklepów stacjonarnych tutaj nie jesteś ograniczony lokalizacją i możesz mieć klientów z całej Polski. Target jest zatem o wiele szerszy – najważniejsze więc to tak przedstawić oferowany przez siebie towar, aby jak najwięcej osób nie tylko go zobaczyło, ale przede wszystkim zdecydowało się na jego zakup. Dobre zaprojektowanie sklepu internetowego jest więc podstawą działań każdego przedsiębiorstwa chcącego zdobywać zyski z wykorzystaniem Internetu.

Budowa sklepu internetowego – kategorie

Podstawą jest właściwy wygląd strony – potencjalny klient powinien poruszać się po niej intuicyjnie i szybko trafiać w to miejsce, którego szuka. Odpowiednia nawigacja oraz wyszukiwarka to jeszcze nie wszystko. Koniecznie należy zadbać o właściwe kategorie w sklepie internetowym. Pogrupowanie produktów lub rodzajów usług pozwoli klientowi bez problemu znaleźć to, czego potrzebuje. Jak zatem tworzyć kategorie w sklepie internetowym? Pierwszym krokiem jest stworzenie szkieletu – menu kategorii. Powinniśmy to zrobić, zanim dodamy produkty na stronę, gdyż w innym wypadku będzie to wymagało od nas przeorganizowania całych stron i podstron, a to pochłonie zdecydowanie za dużo naszego czasu. Zaprojektowanie struktury kategorii przed uruchomieniem sklepu to rozwiązanie najskuteczniejsze i najbardziej efektywne.

Chcesz lepiej prowadzić biznes?


Jak powinna wyglądać struktura kategorii?

Najlepsza struktura kategorii ma niemal zawsze formę drzewa. Na drzewo składają się kategorie (najbardziej ogólne) oraz podkategorie (bardziej szczegółowe). To budowa podobna do spisu treści w książce: kategorie są bardziej istotne, zaś to, co znajduje się pod nimi, to kolejne podpunkty, które je uszczegółowiają. Dzięki takiemu uszeregowaniu produktów łatwiej będzie nam także rozszerzać działalność: po prostu w odpowiednim miejscu dodamy kategorię lub podkategorię, do której wrzucimy nowe produkty. Jeśli już teraz wiemy, że z czasem nasza oferta będzie bardziej rozbudowana – możemy stworzyć pasujące kategorie i ukryć je. W efekcie w odpowiednim czasie po prostu dodamy do nich produkty i udostępnimy je na stronie. Takie planowanie oszczędzi nam czas i sprawi, że uzyskamy poczucie zadbania o najmniejszy nawet szczegół.

Po co nam kategorie w sklepie internetowym?

Podstawowym celem tworzenia drzewa kategorii jest oczywiście ułatwienie nawigacji potencjalnemu klientowi. Ale tworzenie kategorii w sklepie internetowym ma też dodatkowy cel: wspomaga pozycjonowanie strony www. Kategorie są nie tylko drogowskazem dla kupującego, który dzięki nim unika irytacji wywołanej tym, że nie może czegoś znaleźć; ale też drogowskazem dla indeksujących robotów wyszukiwarki. Osoba tworząca sklep internetowy powinna więc zadbać o odpowiednie nazwy kategorii i podkategorii. Nazwy te będą bowiem jednocześnie frazami kluczowymi, na które będziemy pozycjonować nasze produkty. Nie możemy więc w przypadku frazy np. „buty zimowe” tworzyć struktury kategorii Buty → Zimowe. Czy klient, szukając butów zimowych, wpisuje w wyszukiwarkę samo „zimowe”? Odpowiedź jest oczywista, dlatego nazwą podkategorii będą „Buty zimowe”. Precyzja w nazewnictwie jest bardzo ważna, gdyż dzięki temu więcej osób zostanie skierowanych z wyszukiwarki właśnie do naszego sklepu. Warto więc postawić na maksymalnie proste nazwy kategorii i podkategorii, całkowicie zrozumiałe, krótkie i precyzyjne, zamiast nazw kreatywnych i zabawnych, które może i wyglądają ciekawie, ale nikt nie szuka tak produktów w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie kategorii i podkategorii

W strategii SEO powinniśmy skupić się przede wszystkim na dobrym wypozycjonowaniu podkategorii. To dlatego, że same kategorie są zawsze ogólne: a na ogólne słowa kluczowe istnieje największa konkurencja w wynikach wyszukiwania. W przypadku podkategorii sytuacja wygląda już inaczej. Podkategorie jako te bardziej szczegółowe mogą być pozycjonowane na tzw. long tail – długi ogon. Jest to długa, składająca się z co najmniej kilku słów fraza kluczowa. W tym przypadku mamy szansę zyskać wielu klientów, którzy szukają właśnie konkretnego rodzaju produktu i w tym celu wpisują już dłuższą frazę w wyszukiwarkę. Warto zatem szczegółowe podkategorie przygotować jak najlepiej, zadbać o ich wygląd, odpowiednią nawigację, dobry opis, a wówczas możemy odnieść sukces w wypozycjonowaniu podkategorii na wysokie miejsca. Pamiętajmy jednak o tym, że zbyt szczegółowe podkategorie z małą ilością produktów – np. jeden, dwa – sprawiają wrażenie ograniczonego wyboru. Klient nie widzi tutaj wielu propozycji i może zrezygnować z zakupu. Z kolei jeśli w kategorii lub podkategorii znajduje się wiele produktów – warto wprowadzić jeszcze filtry – po cenie, marce, danej cesze np. po kolorze. Dzięki temu ułatwimy klientowi znalezienie produktu, na którym najbardziej mu zależy.

Drzewo kategorii jest podstawowym elementem każdego sklepu internetowego. Służy nie tylko ułatwieniu nawigacji potencjalnemu klientowi, którzy dzięki temu chętniej może dokonać zakupu, ale też służy pozycjonowaniu strony internetowej. Dzięki rozbudowanemu i dobrze rozplanowanemu drzewu kategorii możemy wypozycjonować poszczególne frazy kluczowe na wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania.

Aktualna wiedza dla subskrybentów

Chcesz mieć dostęp do aktualnych treści?

Zapisz się do naszego newslettera! 

Chcesz rozwiązać swój problem?

Nie znalazłeś odpowiedzi na dany temat lub potrzebujesz pomocy?
Wypełnij formularz! Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!