Podstawowym działaniem, rozpoczynającym cały proces pozycjonowania, jest optymalizacja strony internetowej (ang. SEO – search engine optimization), czyli jej dostosowanie w taki sposób, aby zwiększyć jej widoczność w wyszukiwarce Google. Jeśli prawidłowo przeprowadzimy optymalizację, witryna znajdzie się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania, co przełoży się na zwiększenie liczby odwiedzających – którzy łatwiej na nią trafią. Jak przebiega optymalizacja strony www?

Proces optymalizacji można podzielić na dwa podstawowe etapy: działania on-page oraz off-page. W pierwszym przypadku mamy na myśli zawsze wykonanie tych zadań, których efekty będą widoczne bezpośrednio na stronie – na przykład zmiany struktury strony, poprawa przejrzystości, poprawa treści. Z kolei działania off-page prowadzone są poza witryną i polegają na budowie grupy odbiorców na zewnątrz – dzięki aktywności w mediach społecznościowych, linkom sponsorowanym oraz link building.

Na czym polega optymalizacja strony internetowej?

Zacznijmy od działań on-page. W pierwszym kroku warto zadbać o optymalizację meta danych, takich jak title oraz description. To informacje dla robotów Google o tym, co zawiera strona internetowa – dane te wpisujemy w sekcji <head> w kodzie HTML strony. Title – tytuł strony – będzie widoczny na karcie przeglądarki; description – opis strony – wyświetli się użytkownikom w wyszukiwarce Google, zaraz pod tytułem. Opis posiada ograniczoną liczbę znaków, a jego głównym zadaniem jest zachęcenie internautów do odwiedzenia konkretnej witryny.

Kolejną ważną kwestią jest określenie słów kluczowych strony internetowej. Witryny e-commerce powinny zadbać zarówno o frazę brandową, jak i o frazy ogólne i long tail. W przypadku fraz ogólnych konkurencja jest już zazwyczaj bardzo duża i ciężko przebić się do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania, dlatego to wybór odpowiednich szczegółowych słów kluczowych ma duże znaczenie dla uzyskania oczekiwanych efektów pozycjonowania.

Niezbędne jest także stworzenie sitemap, czyli mapy strony – pliku XML, który zawiera wszystkie linki odnoszące do podstron podlegających pod witrynę. Jest to ważny plik, gdyż na jego podstawie roboty Google dokonują indeksacji strony i mogą odczytać, które treści są najistotniejsze.

Chcesz lepiej prowadzić biznes?


Duże znaczenie dla działań pozycjonerskich ma też optymalizacja contentu strony www. Gdy już mamy określone słowa kluczowe oraz wiemy, do jakiej grupy docelowej kierujemy nasze treści, możemy zająć się właściwym przygotowaniem contentu – który powinien być poprawny językowo oraz merytorycznie. Wartościowy content sprawi, że na naszą witrynę przybędzie więcej użytkowników zainteresowanych daną treścią i poszukujących odpowiedzi na zadawane przez siebie pytania. Oprócz samej treści ważne jest także jej formatowanie – między innymi wprowadzenie odpowiednich nagłówków. Mają one znaczenie nie tylko ze względów wizualnych, gdyż taki tekst przyjemnie się czyta, ale także z tego względu, że to nagłówki porządkują strukturę tekstu dla algorytmów Google – nagłówek H1 jest zawsze najważniejszy i powinien zawierać główne słowo kluczowe, a H6 – najmniej istotny.

Wśród wspomnianych wcześniej działań off-page wymienia się link building – czyli budowanie linkowania. Aby strona internetowa została uznana przez algorytmy Google za wartościową, powinna posiadać przekierowania wewnętrzne oraz zewnętrzne. Linki wewnętrzne kierują do innych podstron w obrębie jednej witryny – powinny być zawsze prawidłowe, w formie hiperłączy, aby użytkownicy mogli swobodnie przemieszczać się po całej stronie, niezniechęcani istnieniem podstron pustych lub z błędami. Z kolei linkowanie zewnętrzne buduje wartość strony w Google – im więcej linków prowadzi do naszej witryny, tym bardziej strona ma znaczenie dla robotów Google, które dzięki temu umieszczą ją na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Oczywiście linki powinny być wysokiej jakości – czyli muszą pochodzić z witryn godnych zaufania, a nie witryn określanych jako „spam”.

To tylko niektóre z działań optymalizacyjnych, jakie należy przeprowadzić, aby poprawić widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google. Tak naprawdę proces optymalizacji nie jest jednorazowy – należy regularnie przeprowadzać audyty SEO, aby upewnić się, że działania optymalizacyjne przynoszą oczekiwane efekty. Jeśli zależy Ci na profesjonalnym przeprowadzeniu optymalizacji Twojej witryny – skontaktuj się z nami za pomocą formularza.

Aktualna wiedza dla subskrybentów

Chcesz mieć dostęp do aktualnych treści?

Zapisz się do naszego newslettera! 

Chcesz rozwiązać swój problem?

Nie znalazłeś odpowiedzi na dany temat lub potrzebujesz pomocy?
Wypełnij formularz! Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!