Być może przeglądając statystyki swojej strony internetowej, zauważyłeś, że współczynnik odrzuceń jest dość wysoki. To istotnie niepokojące, jeśli internauci tak często opuszczają witrynę – z pewnością wpływa to negatywnie na wyniki pozycjonowania, a więc i na widoczność w sieci oraz ruch na stronie. Warto więc znaleźć przyczyny takiej sytuacji. Często okazuje się, że za wysoki współczynnik odrzuceń odpowiedzialny jest długi czas ładowania strony. Zastanówmy się zatem,  jak przyspieszyć uruchamianie się witryny.

Test szybkości ładowania strony

Na samym początku powinniśmy sprawdzić, czy rzeczywiście witryna ładuje się zbyt wolno. Najlepiej jest wykonać test szybkości ładowania strony. Służą do tego narzędzia takie jak np. PageSpeed Insights, GTmetrix, WebPageTest lub Pingdom Tools.

Warto wiedzieć, że boty Google za najlepszy czas ładowania strony uznają dwie sekundy. Badania wskazują bowiem, że ponad 50% odwiedzin jest porzucanych, gdy witryna ładuje się dłużej. Opóźnienia w ładowaniu mają więc duże znaczenie, zwłaszcza dla sklepów internetowych, które z powodu powolnej witryny mogą mieć niższą sprzedaż. Niemniej dwusekundowe ładowanie strony jest trudne do osiągnięcia, o czym świadczy średnia prędkość z 5 milionów witryn wynosząca 10,3 sekundy na komputerze stacjonarnym (oraz 27,3 sekundy na smartfonie). Warto jednak dążyć do jak najszybszego ładowania strony.

Wspomniane PageSpeed Insights to narzędzie od Google, które pozwoli nie tylko sprawdzić czas ładowania witryny, ale także jakość optymalizacji i to osobno na desktop i mobile. Dlatego właśnie PageSpeed Insights cieszy się dużą popularnością. W prosty sposób można przeanalizować zawartość strony, kompresje HTML oraz CSS, kod JavaScript, czas odpowiedzi serwera i wiele innych. Co ważne – narzędzie od razu sugeruje, co poprawić, wskazuje rozwiązania – jest to przydatne zwłaszcza dla osób początkujących w obsłudze strony internetowej.

Test szybkości ładowania strony można przeprowadzić także za pomocą GTmetrix, który opiera się na omówionym PageSpeed oraz na Yslow od wyszukiwarki Yahoo. Analizuje on podobne parametry, a po wprowadzeniu poprawek w witrynie przez właściciela strony, przyśle on powiadomienie o lepszym wyniku ładowania strony. Również WebPageTest jest dobrym wyborem, gdyż oprócz oceny i sugestii poprawek, pokazuje tabelę z danymi, takimi jak czas pojawienia się na stronie pierwszego widocznego elementu czy indeks prędkości. Także Pingdom Tools jest narzędziem polecanym przez wielu specjalistów, jednak głównie dla branży e-commerce.

Jak przyspieszyć ładowanie stron?

Gdy już znasz czas ładowania swojej strony internetowej i chcesz go przyspieszyć, możesz stosować się do następujących wskazówek: 

  • Zmień hosting na szybszy. Być może inne serwery są lepsze i zagwarantują Twojej witrynie krótszy czas ładowania. Najpierw jednak upewnij się, czy Twój dostawca hostingu nie ma możliwości skrócenia czasu ładowania. Jeśli nie – z pewnością na rynku hostingowym znajdziesz wiele rozwiązań, które spełnią Twoje oczekiwania pod tym względem. 
  • Dokonaj optymalizacji grafik. Sprawdź, czy wgrane na stronę internetową grafiki są w odpowiednim formacie. W przypadku zdjęć powinno to być .jpg, a innego rodzaju grafik .PNG. Obecnie warto pomyśleć o zmianie na format webP, który obecnie uznawany jest za najlepszy, jeśli chodzi o zmniejszenie rozmiaru obrazów przy zachowaniu ich jakości. Sprawdź również, czy w kodzie strony nie ma pustych znaczników wskazujących serwerowi, że powinien wyświetlić obraz, chociaż nie jest on dostępny na stronie. To niby nicnieznacząca kwestia, ale także wpływa na działanie witryny.
  • Stwórz zewnętrzny plik ze stylami CSS, który zaimplementujesz do sekcji head w kodzie HTML. To przyspieszy działanie strony. 
  • Popraw ładowanie plików na asynchroniczne – czyli równoczesne. W przypadku plików JavaScript można zastosować jeszcze odroczenie większych plików, aby inne elementy na stronie załadowały się jak najszybciej. 
  • Używaj Youtube do hostingowania własnych filmów. Dzięki temu Twoja strona nie będzie obciążona plikami wideo.
  • Sprawdź, czy używasz wszystkich zainstalowanych wtyczek. Pozbądź się tych, których nie używasz lub które nie przynoszą większych korzyści. 

Jak przyspieszyć stronę WordPress?

Obecnie wiele stron internetowych powstaje na silniku WordPress. Jest to bowiem wartościowe narzędzie, które pozwala zwłaszcza osobom początkującym na stworzenie ciekawej strony www bez konieczności posiadania skomplikowanej wiedzy z zakresu HTML, CSS i innych. Może więc pojawić się pytanie o to, jak przyspieszyć stronę WordPress. Odpowiedź jest jednak prosta – należy dostosować się do wskazówek odnoszących się do stron stworzonych w inny sposób. Na WordPressie także mamy wtyczki, więc te zbędne można odinstalować. WordPress daje nam również kontrolę nad wgrywanymi grafikami, więc i tu możemy zadbać o odpowiednie formaty zdjęć i obrazów. Jedynie bezpośrednie działania z kodem strony mogą być ciężkie dla niektórych osób, dlatego wówczas warto skorzystać z pomocy webmastera.

To, jak przyspieszyć ładowanie stron, nie stanowi już tajemnicy. Dlatego jeśli chcesz zwiększyć ruch w witrynie i zyskać nowych odwiedzających, wykonaj test pozwalający określić szybkość ładowania strony i zadbaj o wdrożenie wskazówek.

Ostatnie artykuły

Aktualna wiedza dla subskrybentów

Chcesz mieć dostęp do aktualnych treści?

Zapisz się do naszego newslettera! 

Chcesz rozwiązać swój problem?

Nie znalazłeś odpowiedzi na dany temat lub potrzebujesz pomocy?
Wypełnij formularz! Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!