Pozycjonowanie strony internetowej stanowi dziś podstawowe działanie pozwalające na uzyskanie jak najwyższego miejsca w wynikach wyszukiwania. Walka o pozycje jest zwykle zacięta, gdyż konkurencyjne strony internetowe także chcą znaleźć się jak najwyżej. Dlatego warto pamiętać o każdym czynniku, który może wpłynąć pozytywnie na uzyskiwaną pozycję. Jednym z nich jest XML sitemap, czyli mapa strony w rozszerzeniu Extensible Markup Language (rozszerzalny język znaczników). Co to takiego i jak ją wykonać? 

Co to jest mapa strony internetowej? 

Sitemap w XML to plik tekstowy, w którym sporządzana jest lista wszystkich adresów URL danej witryny. Zestawienie podstron oraz informacji o nich (metadane, daty najświeższych aktualizacji, wersję językowe, częstotliwość dokonywanych zmian) tworzone jest dla robotów Google. To właśnie one, przeszukując witryny, trafiają na plik sitemap w XML, który zdecydowanie ułatwia im proces indeksowania. Taka mapa nie jest zatem koniecznością, jednak uważa się ją za jeden z podstawowych elementów SEO, gdyż jej wdrożenie przynosi korzyści w postaci poprawy widoczności strony internetowej. Roboty Google dzięki sitemap w XML od razu widzą strukturę strony i znają sposób, w jaki należy się po niej poruszać, jak i hierarchię ważności podstron. To przyspiesza indeksowanie, które ma znaczenie dla widoczności strony. To z kolei przekłada się na zwiększony ruch na witrynie – i dlatego właśnie mapa strony internetowej w XML jest tak ważna z punktu widzenia pozycjonerów. 

Jak zrobić mapę strony internetowej?

Wiedząc o zaletach pliku sitemap, z pewnością zastanawiasz się teraz, jak zrobić mapę strony internetowej. Jest na to kilka sposobów. Jeśli witryna oparta jest na jakimś konkretnym systemie CMS, musisz sprawdzić, czy można za jego pośrednictwem stworzyć sitemap. W przypadku WordPressa pozwala na to rozszerzenie Yoast, natomiast Magento 2 wymaga usługi SEO Toolkit, zaś Drupal – XML Sitemap. Niektóre CMS-y pozwalają automatycznie wygenerować sitemap. Dzieje się tak chociażby w przypadku Shopify oraz Wix.

Inną możliwość stworzenia mapy strony internetowej dają zewnętrzne narzędzia. Do najpopularniejszych należy Screaming Frog, którego darmowa wersja pozwala na wykonanie sitemapy, jednak przy ograniczeniu liczby podstron do 500. Pomocne są też rozwiązania takie jak Sitemap Writer Pro czy XML-Sitemaps.com.

Trzecią metodą jest ręczne przygotowanie pliku tekstowego w rozszerzeniu XML. Należy wówczas pamiętać o tym, że każdy adres URL powinno się opisywać według tego samego schematu. Istotne jest też prawidłowe podawanie adresu, uwzględniające poprzedzający adres element https. Bardzo ważne jest też nieużywanie polskich znaków, ze względu na kodowanie UTF-8 – jeśli o tym zapomnimy, mapa nie będzie prawidłowo odczytywana przez roboty Google.

W przypadku samodzielnego tworzenia mapy strony, możemy dodać aż 50 tysięcy adresów URL, jednak rozmiar pliku powinien ograniczać się do 50MB. Jeżeli przekraczamy któryś z limitów, wówczas powinniśmy stworzyć kilka mniejszych map oraz dodatkowy indeks wskazujący miejsce poszczególnych plików.

 Gdy już wykonamy sitemap w XML, nie możemy zapomnieć o wgraniu mapy strony do Google Search Console (w sekcji Sitemap). To ważny krok, który sprawi, że roboty Google szybko zauważą sitemap i będą mogły rozpocząć indeksowanie. 

Mapa strony internetowej w XML a mapa HTML

 

Warto pamiętać, że oprócz sitemap w XML, tworzy się także mapę strony w HTML. Są to dwie zupełnie inne kwestie. Pierwsza z wymienionych map przeznaczona jest dla robotów Google, druga zaś – dla użytkowników odwiedzających naszą witrynę. W tej mapie także zestawiamy podstrony, jednak celem jest ułatwienie internautom nawigacji po stronie. Tutaj również należy pamiętać o tym, że dobrze zaprojektowana mapa uwzględnia wszystkie istniejące adresy URL danej witryny. Link do takiej mapy najczęściej umieszcza się w stopce strony internetowej. Możliwe jest też wykonanie prostszego „spisu treści” witryny, który także przecież będzie wartościowy. Jeżeli bowiem podczas optymalizacji weźmiemy pod uwagę wpływ mapy HTML na user experience (UX), wówczas z pewnością uznamy, że jest ona elementem zdecydowanie przydatnym dla użytkownika poruszającego się po witrynie. Zarówno w przypadku mapy XML, jak i HTML, należy pamiętać o aktualizacji pliku, jeśli dodajemy nowe podstrony lub usuwamy któreś z wcześniej istniejących.

Wiedząc, co to jest mapa strony internetowej i znając powody, dla których warto ją wykonać – z pewnością nie pominiemy tego etapu w optymalizacji witryny. Dzięki sitemap w XML zyskamy bowiem pewność, że roboty Google dobrze odnajdą się w strukturze naszej witryny i hierarchii podstron. Z kolei mapa witryny wykonana w HTML pozwoli użytkownikom lepiej nawigować po stronie, co wpłynie pozytywnie na użyteczność witryny. Google docenia strony, które są przyjazne oraz użyteczne dla internautów i uwzględniają user experience, dlatego może to przełożyć się na lepsze pozycjonowanie witryny.

Ostatnie artykuły

Aktualna wiedza dla subskrybentów

Chcesz mieć dostęp do aktualnych treści?

Zapisz się do naszego newslettera! 

Chcesz rozwiązać swój problem?

Nie znalazłeś odpowiedzi na dany temat lub potrzebujesz pomocy?
Wypełnij formularz! Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!