Google przygotowało dla webmasterów i pozycjonerów szereg bezpłatnych narzędzi, które mają wspierać w prawidłowym przeprowadzaniu optymalizacji stron internetowych. Wśród nich wymienia się Google Search Sonsole (GSC), które służy do monitoringu strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Niezbędne do korzystania z GSC jest konto Google.
Jak zacząć korzystać z GSC – krok po kroku
Przy pierwszym uruchomieniu usługi GSC konieczne jest przejście procesu weryfikacji – Google musi upewnić się, czy dana domena faktycznie należy do Ciebie. Jeśli posiadamy już konto w Google Analytics, weryfikacja przebiega automatycznie. Koniecznie należy połączyć konto Google Analytics z Google Search Console – dzięki temu dane z GSC, takie jak współczynnik CTR, będą pobierały się automatycznie.
Dzięki GSC uzyskujemy m.in. raport skuteczności. To z niego możemy dowiedzieć się, czy nasze działania pozycjonujące stronę przynoszą oczekiwane efekty – zobaczymy, z jakich fraz pochodzi pozyskiwany ruch i które frazy realizują określone wcześniej przez nas cele sprzedażowe – a także jaka jest liczba wyświetleń oraz kliknięć i wynikający z tego współczynnik CTR. Za pomocą tego raportu możemy też sprawdzić skuteczność wyświetlania podstron – i w razie potrzeby zoptymalizować je w celu zwiększenia widoczności. Raport skuteczności może też wskazać zupełnie zaskakująco, że to te podstrony, które my uważaliśmy za mało istotne, generują spory ruch na stronie – warto tę wiedzę wykorzystać i na przykład wpleść w treść podstrony linki wewnętrzne prowadzące np. do stron sprzedażowych. Zdecydowaną zaletą jest fakt, że dane wynikające z raportu skuteczności mogą być przedstawione za pomocą wykresu na osi czasu.
Google Search Console udostępnia nam także raport indeksowania. Dzięki niemu w jednym miejscu mamy zebrane dane dotyczące prawidłowego lub nieprawidłowego zaindeksowania każdej podstrony należącej do naszej witryny. W przypadku wystąpienia błędu – jego rodzaj jest dokładnie wskazany, dzięki czemu szybko możemy się go pozbyć. Raport ten wskazuje nam również podstrony wykluczone z indeksowania. Wpływ na indeksację strony ma także mapa witryny – i za pomocą GSC możemy ją dodać do Google, a także poprzez jedno kliknięcie usuwać stare mapy i zastępować je nowymi itd. Mapy witryny są istotne dla robotów Google, które na ich podstawie orientują się w strukturze strony, dlatego warto dbać o to, aby były aktualne.
Chcesz lepiej prowadzić biznes?
Kolejnym istotnym raportem jest ten dotyczący obsługi na urządzeniach mobilnych. Zaniedbania w poprawnym wyświetlaniu strony internetowej wpływają na niższą konwersję – coraz więcej użytkowników na co dzień korzysta z Internetu poprzez smartfon, dlatego zbyt wolno ładująca się strona czy nieintuicyjny wygląd witryny mogą sprawiać, że odwiedzający opuszczą witrynę już po chwili. GSC wskazuje nam błędy w wyświetlaniu witryny na urządzeniach mobilnych – np. tekst niemieszczący się na stronie, skrypty, które nie działają poprawnie na smartfonach, zbyt blisko osadzone przyciski.
Jeszcze jednym ważnym raportem jest ten dotyczący linkowania. Google Search Console przedstawia nam raporty odnoszące się do linków wewnętrznych i zewnętrznych, a także podział na najczęściej linkowane strony oraz najczęściej linkowany tekst. Weryfikacja tych danych pokazuje, czy nasza witryna jest wartościowa dla innych użytkowników – czy często pojawia się w sieci. Mała ilość linków przychodzących może wskazywać, że powinniśmy bardziej zadbać o content strony lub zintensyfikować działania pozycjonerskie.
Google Search Console to narzędzie nie tylko dla pozycjonerów, ale także po prostu dla właściciela strony internetowej, który chciałby poprawić jej wyświetlanie i sprawić, że byłaby bardziej wartościowa dla odwiedzających. Agencje SEO korzystają zaś z GSC w celu określenia indeksacji strony, sprawdzenia efektywności fraz kluczowych oraz profilu linków przychodzących. Analiza raportów powinna być szczegółowa – gdyż można wyciągnąć z nich wiele informacji, które można wykorzystać w poprawie strategii SEO. Dlatego właśnie warto aby GSC było jednym z podstawowych narzędzi do wspierania pozycjonowania stron internetowych. Nie wiesz, jak obsługiwać GSC? Skontaktuj się z nami za pomocą formularza.