Każda firma posiadająca stronę internetową powinna zapewnić swoim potencjalnym klientom (osobom, które trafiły na witrynę) możliwość kontaktu ze sobą. Jest to bardzo ważne, ponieważ wielu ludziom zależy na tym, aby uzyskać odpowiedzi na swoje pytania dotyczące sprzedawanego produktu czy usługi, niezależnie od tego, czy znajdują się w stacjonarnym sklepie, czy chcą dokonać zakupu poprzez Internet – i w Internecie powinno więc nad odwiedzającymi czuwać biuro obsługi klienta, do którego mogą się zwrócić w dowolnym, wybranym przez siebie momencie. Najlepiej w tym wypadku sprawdza się formularz kontaktowy na stronie firmy. To właśnie za jego pośrednictwem można zadać pytanie sprzedawcy, który z pewnością udzieli informacji zwrotnej.
Dlaczego warto mieć formularz kontaktowy na stronie?
Oczywiście możliwość kontaktu jest tu podstawą, jednak warto zwrócić uwagę na to, że trudności związane ze skontaktowaniem się z firmą mogą sprawiać, iż potencjalni klienci zaczną uważać daną firmę za niegodną zaufania. Pracuje tu mechanizm identyczny z tym, co odczuwają klienci, gdy nie widzą adresu stacjonarnego firmy na stronie internetowej – wprawdzie przecież nie chcą sklepu odwiedzać osobiście, skoro decydują się na zakupy w sieci, jednak widoczny adres siedziby firmy świadczy o jej autentyczności, zaś brak adresu – przywodzi na myśl ukrywanie czegoś, być może szemranego interesu.
Podobnie rzecz ma się właśnie z formularzem kontaktowym. Jego obecność na stronie internetowej wskazuje, że firma jest chętna do nawiązania kontaktu z klientem. Potencjalny klient może liczyć na to, że ktoś odpowie na wszystkie jego pytania, co świadczy o zaangażowaniu firmy w relacje z klientami. Wzbudza to zaufanie wobec takiego przedsiębiorcy i jego biznesu.
Jak zrobić formularz na stronie internetowej?
To, jak zrobić formularz na stronie internetowej, nie jest kwestią skomplikowaną, jednak warto pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, bardzo ważna będzie jego intuicyjność. Powinien być umieszczony w takim miejscu na stronie, w którym spodziewa się go zobaczyć internauta (najczęściej w zakładce Kontakt w menu górnym lub bocznym witryny), a ponadto powinien być łatwy w użyciu – wszystkie jego pola powinny być czytelne i rozmieszczone w odpowiedniej kolejności.
Kolejna ważna wskazówka – im mniej pól, tym lepiej. Tak naprawdę powinniśmy w formularzu umieścić tylko najważniejsze, podstawowe pola: imię i nazwisko nadawcy, jego adres e-mail (na który ma trafić odpowiedź) oraz treść wiadomości. Aby ochronić się przed botami rozsyłającymi spam, formularze na stronie internetowej mogą posiadać także zabezpieczenie capchta, czyli rodzaj uwierzytelnienia wskazujący, czy użytkownik nie jest automatem. Czasami jest to konieczność odpowiedzi na „głupie” pytanie (czy 2+2 to 4), czasem konieczność zaznaczenia odpowiednich fragmentów na wyświetlanym obrazku. Wprawdzie dla niektórych użytkowników może to być uprzykrzające, gdyż wydłuża czas wysłania wiadomości do firmy, jednak sama firma w ten sposób odsiewa spam od wartościowych e-maili i patrząc od jej strony, to jest koniecznym rozwiązaniem, które warto zastosować.
Formularze na stronie internetowej powinny posiadać też automatyczną walidację danych. Zapobiegnie to wysłaniu wiadomości, w której pola formularza zostały źle wypełnione – na przykład ktoś pominął znak „@”, podając swój adres e-mail. Gdyby nie walidacja, firma nie mogłaby odesłać odpowiedzi takiemu internaucie. Jednak należy też pamiętać o tym, że nie zawsze jest ona konieczna – w przypadku podawania numeru telefonu nie powinno mieć bowiem znaczenia, czy potencjalny klient zastosował spacje, czy wpisał ciąg cyfr.
Jak już zostało wspomniane, formularz kontaktowy na stronie powinien być jak najprostszy, dlatego nikomu nie powinno stworzyć trudności jego stworzenie. Należy zwrócić uwagę na zastosowanie w nim CTA – call to action, czyli zwrotu do odbiorcy zachęcającego go do podjęcia jakieś akcji. Zamiast „Formularz kontaktowy” czy „Kontakt” lepiej napisać: „Skontaktuj się z nami!” czy „Umów się na spotkanie” itd. Samo wykonanie okienek wymaga posiadania jedynie podstawowej wiedzy z zakresu HTML, natomiast zlikwidowanie przeładowania strony przy wysyłaniu formularza (chodzi o to, aby strona po kliknięciu przycisku „Wyślij” nie odświeżała się, co jest widoczne jako mignięcie, a tekst w formularzu znika) może być bardziej skomplikowane i to już można powierzyć webmasterowi. Najlepiej, aby zamiast przeładowania strony wyświetlić komunikat „Dziękujemy za wiadomość”.
Formularz na stronie html to bardzo ważna kwestia, jeśli zależy nam na budowaniu zaufania potencjalnych klientów w stosunku do naszej firmy. Z całą pewnością jeśli zastosujemy się do przedstawionych wskazówek, stworzymy niezwykle przyjemny w użyciu, a przy tym intuicyjny formularz, który pozwoli odwiedzającym naszą witrynę na kontakt z firmą. Dzięki temu, że z formularza można korzystać o każdej porze, internauta nie jest ograniczony godzinami działania sklepu, choć oczywiście odpowiedź uzyska dopiero w czasie pracy firmy.