W połowie ubiegłego roku (2021) czynnikiem rankingowym stało się Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe odnoszące się do szybkości oraz wydajności stron www. Do tych wskaźników zalicza się lab data, czyli dane laboratoryjne, oraz field data – dane zgromadzone. Na czym to wszystko polega? Kiedy warto wykorzystywać Core Web Vitals? O tym dowiedz się z dalszej części artykułu.

Pomiary Core Web Vitals 

Google dużą wagę nadaje doświadczeniom użytkownika (user experience), dlatego właśnie kwestie z tym związane stają się znaczącymi czynnikami rankingowymi w pozycjonowaniu stron internetowych. To zadowolenie internauty ma mieć główne znaczenie dla ustalania wartości poszczególnych witryn. Dlatego właśnie Core Web Vitals stały się jednym z czynników rankingowych. 

Dane laboratoryjne CWV zdobywane są dzięki pomiarom przeprowadzanym za pomocą specjalistycznych narzędzi. Warunki przeprowadzenia pomiarów są jednak “sztuczne”, dlatego tych danych nie powinno analizować się bez danych rzeczywistych, czyli tych zgromadzonych. Przyjrzyjmy się jednak najpierw lab data. Jeśli chodzi o Core Web Vitals, SEO w podstawowej swej strategii wykorzysta tu np. Page Speed Insight – narzędzie, za pomocą którego można zmierzyć prędkość ładowania witryny. Przydatne są też narzędzia takie jak Lighthouse.

Dane zgromadzone odnoszą się do informacji pochodzących z realnych wizyt internautów na konkretnej stronie www. Przedstawiają średnią z ostatnich 28 dni – w Google Chrome jest to raport Chrome User Experience. Dane zgromadzone mierzą wskaźniki, takie jak FSP, FID, CLS oraz LCP. Co to oznacza? 

Core Web Vitals – wskaźniki 

Largest Contentful Paint (LCP) jest podstawowym wskaźnikiem CWV. Określa on bowiem szybkość ładowania serwisu. Oznacza to czas potrzebny przeglądarce, by uruchomić wszystkie elementy znajdujące się na danej witrynie. Największy element na stronie powinien załadować się w maksymalnie 2,5 sekundy – wówczas otrzymujemy pozytywny wynik. Jeśli chodzi o ten wskaźnik Core Web Vitals SEO bierze go pod uwagę, ponieważ jeśli strona będzie ładowała się dłużej, wówczas użytkownik może ją opuścić. Specjaliści SEO wiedzą więc, że konieczna jest optymalizacja strony tak, aby czas jej uruchamiania nie przekraczał 2,5 sekundy.

Drugi wskaźnik to First Input Delay (FID), co oznacza opóźnienie przy pierwszym działaniu. Mierzy się tutaj czas od rozpoczęcia uruchamiania strony do jej pełnej interaktywności. Wynik pozytywny to maksymalnie 100 milisekund. W innych przypadkach należy stronę poprawić, aby zniwelować negatywne doświadczenia użytkowników.  

Pomiary obejmują także stabilność wizualną układu strony, co wskazuje CLS, czyli Cumulative Layout Shift. Chodzi tu o przesunięcia widoczne podczas ładowania strony niezwiązane z działaniem użytkownika. Najlepszy jest tu całkowity brak przesunięć. 

Ponadto CVW pozwala zmierzyć czas odpowiedzi serwera od wysłania zapytania, czas załadowania pierwszego elementu, czas od załadowania do uzyskania opcji wprowadzenia danych w serwisie. 

Core Web Vitals – test

Znasz już odpowiedź na pytanie “Core Web Vitals co to?”, jednak z pewnością wciąż zastanawiasz się, w jaki sposób wykonać test swojej witryny, aby określić wyżej wymienione wskaźniki. Oczywiście służą do tego specjalne narzędzia, niektóre z nich zostały wspomniane na początku artykułu, jak chociażby PageSpeed Insights, dostępny w narzędziach deweloperskich Google. Jest niezwykle prosty w obsłudze – podajemy tylko adres URL do weryfikacji, a w efekcie otrzymujemy zestaw danych laboratoryjnych oraz zgromadzonych. Wynik dotyczy zawsze konkretnej strony, dlatego każdą podstronę należy sprawdzać osobno.  W przypadku słabego wyniku od razu otrzymujemy porady, co można zmienić na stronie, aby działała szybciej. 

Warto wykorzystać też Google Search Console, w którym od razu znajdziemy raporty CWV odnoszące się zarówno do komputerów, jak i urządzeń mobilnych. Raporty wskazują podstrony, których dotyczy dany problem, a więc szybko możemy zoptymalizować swoją witrynę. 

Jeśli chodzi o Core Web Vitals test możemy wykonać także korzystając z narzędzia GTMetrix, choć tu uzyskamy jedynie dane laboratoryjne i odnoszące się do urządzeń desktopowych. Przydatne może być też Web dev, stanowiące rozwiniecie PSI, jak też WebPage Test oraz Lighthouse. W przypadku przeglądarki Google Chrome można skorzystać też z wtyczki Core Web Vtials Extension, która pozwala na szybką weryfikację wyników z pomiarów CWV. Alternatywą może być wtyczka Web Vitals Extensions, weryfikująca CWV w czasie rzeczywistym.

Słowem podsumowania, Core Web Vitals – co to, jak testować, jakie narzędzia są dostępne – to już wiesz z naszego artykułu. Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie tego w rzeczywistości. Sprawdź sam, czy Twoja witryna szybko i sprawnie się ładuje i czy jest ona przyjazna dla użytkownika. Wskaźniki CWV pozwolą Ci stworzyć stronę internetową uwzględniającą user experience, co z pewnością wpłynie pozytywnie na SEO. Dostosowanie witryny do standardów Google to duży krok prowadzący do zdobycia jak najwyższego miejsca rankingowego w wyszukiwarce.

Ostatnie artykuły

Aktualna wiedza dla subskrybentów

Chcesz mieć dostęp do aktualnych treści?

Zapisz się do naszego newslettera! 

Chcesz rozwiązać swój problem?

Nie znalazłeś odpowiedzi na dany temat lub potrzebujesz pomocy?
Wypełnij formularz! Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!