Reklama video to obecnie jeden z popularniejszych formatów reklamowych. Krótkie i chwytliwe video przyciąga uwagę na dłużej i pozostaje w pamięci odbiorców. Dla reklamodawcy to świetna promocja i skuteczne dotarcie do potencjalnie zainteresowanych klientów. Jak jednak zrobić dobre video reklamowe na YouTubie?

 

Cztery triki do skutecznej reklamy video

Przede wszystkim, przekaz powinien być jasny i prosty. Współczesny użytkownik jest niecierpliwy i nie będzie się długo zastanawiał, o czym jest dana reklama. Jeżeli będzie niezrozumiała, po prostu ją pominie i szybko o niej zapomni. Widz już w ciągu kilku sekund ocenia, czy chce dalej oglądać dane video, czy wyłączy je, gdy tylko będzie to możliwe. Warto pamiętać, że reklama na Yt musi przebić się przez sito innych spotów i tekstów oraz skupić uwagę widza szybko i skutecznie.

W przypadku reklam video, niezwykle istotny jest podkład muzyczny. Powinien przyciągać uwagę, a najlepiej – wywoływać emocje. Użytkownik musi skupić się na reklamie, a nie na tym, co właśnie robił, gdy się włączyła. Często nie doceniamy wagi muzyki, ale wiele kultowych filmów stało się takimi, dzięki muzyce. Prawdopodobnie każdy z nas kojarzy soundtrack „Piratów z Karaibów”. Trzeba też pamiętać, że w przypadku krótkiego spotu mamy zdecydowanie mniej czasu na przyciągnięcie uwagi widza, niż w wypadku pełnometrażowego filmu, który widz zaczyna oglądać z własnej woli, a nie przypadkowo. Podkład dźwiękowy potrafi całkowicie zmienić wydźwięk reklamy i wprowadzić niuanse, których nie da się osiągnąć słowem i obrazem. Montażyści często prezentują w sieci, jak zmiana muzyki jest w stanie całkowicie odmienić wydźwięk konkretnej sceny.

Reklama powinna też być konkretna. Zdecydowanie zbyt duża część spotów nie niesie za sobą żadnych przydatnych dla użytkownika informacji. Oczywiście, spot nie może być przeładowany tekstem, ponieważ widz go nie zapamięta. Warto postawić na krótkie, chwytliwe hasła, które przekazują wiedzę na temat produktu, ale też obietnicę, co zmieni się na lepsze, gdy klient z niego skorzysta.

Niezwykle istotnym elementem reklamy jest storytelling. Gdy opowiadamy historię, widz wczuwa się w rolę bohaterów i łatwiej jest mu się z nimi utożsamiać. Reklamy opierające się na przekonującej opowieści są autentyczne i zdecydowanie bardziej wciągają widzów. Może zamiast opisywać zalety złotego pierścionka, lepiej przygotować krótką historię o mężczyźnie przygotowującym się do oświadczyn? Wszystko jest zależne od wyobraźni twórcy reklamy.

 

Wybieramy najlepszy format reklamy 

Nie każda firma może pozwolić sobie na produkcję spotu reklamowego, nawet krótkiego i prostego. Nie oznacza to jednak, że trzeba rezygnować z reklamy w serwisie YouTube, który dociera do prawie ⅓ wszystkich użytkowników sieci. Warto sprawdzić, jakie wyróżniamy rodzaje reklam na YouTube oraz który z nich najlepiej wpisze się w potrzeby i możliwości finansowe firmy.

Prawdopodobnie każdy użytkownik serwisu kojarzy reklamy In-Stream, wyświetlane przed, w trakcie lub po materiale, który chcemy obejrzeć. Użytkownik może pominąć taką reklamę po 5 sekundach i wrócić do oglądania video. W ten sposób można zwiększać liczbę konwersji, motywować do zakupu oraz docierać do nowych użytkowników na komputerach, telefonach i telewizorach. Możliwe jest dodanie funkcji interaktywnych: przycisków z Call To Action (np. kup teraz), rozszerzeń linków do podstron czy plików danych o produktach. W zależności od celu kampanii, można płacić za ogólną liczbę wyświetleń, pełne obejrzenie reklamy lub podjęcie interakcji przez użytkownika. Dostępne są również 15-sekundowe reklamy niemożliwe do pominięcia, które również wyświetlają się przed, w trakcie lub po filmie. Tutaj trzeba jednak płacić za każde wyświetlenie reklamy.

Wyróżniamy też reklamy In-Feed, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania YouTube, obok filmów lub na stronie głównej. Tekst i miniatura mają zachęcać użytkownika do kliknięcia w reklamę i obejrzenia filmiku. Reklamodawca płaci wyłącznie za kliknięcie w reklamę, a nie sam fakt jej wyświetlenia.

Dostępne są również bumpery reklamowe. Trwają maksymalnie 6 sekund i nie można ich pominąć. Pojawiają się przed, w trakcie lub po filmie. W takim wypadku, najważniejszy jest krótki i zapadający w pamięć przekaz. Płacimy za każde wyświetlenia, dlatego bumpery są opłacalne przede wszystkim, jeśli chcemy budować świadomość marki.

Możemy skorzystać też z reklam  Out-Stream, pojawiających się na urządzeniach mobilnych. Video zaczyna odtwarzać się bez dźwięku, ale użytkownik może wyłączyć wyciszenie. Taka reklama wyświetla się w witrynach i aplikacjach należących do sieci partnerskiej Google. Doskonale sprawdza podczas budowania zasięgu i świadomości marki. Wyjątkowym typem reklamy, który można zamówić u przedstawiciela handlowego Google, jest baner masthead. Taka reklama wyświetla się na szczycie strony głównej YouTube lub w aplikacji na urządzeniach mobilnych i automatycznie odtwarza się bez dźwięku. Doskonale sprawdza się, jeśli chcemy dotrzeć do wielu odbiorców w krótkim czasie. Baner masthead rozlicza się na podstawie tysiąca wyświetleń.

Ogromną zaletą reklam na Yt jest możliwość ustawienia precyzyjnego targetowania oraz szczegółowe mierzenie efektów kampanii. Poza tym, przygotowanie i wyświetlanie reklam jest dużo tańsze od kampanii w stacjach telewizyjnych.

 

Grafika – alternatywa dla video

Jeżeli nie możemy pozwolić sobie na produkcję klipu, można postawić na tradycyjną reklamę graficzną. Najpopularniejsze są oczywiście kampanie display, czyli banery wyświetlane po prawej stronie video lub nad listą proponowanych filmów. Pojawiają się jednak tylko na urządzeniach stacjonarnych.

Do dyspozycji pozostają też nakładki reklamowe in-video. Taki baner pojawia się na dole odtwarzacza i częściowo jest przezroczysty. Może mieć formę grafiki lub tekstu. Trzeba jednak pamiętać, że użytkownik w każdej chwili może zamknąć taką reklamę.

Chcesz lepiej prowadzić biznes?


Dostępne są również karty sponsorowane, przeznaczone dla twórców video, którzy reklamują własne produkty. Wyświetlają się na kilka sekund w trakcie oglądania filmu, a widz może kliknąć w kartę sponsorowaną, żeby obejrzeć, a potem najlepiej kupić produkt. 

Czy warto samodzielnie reklamować się w YouTube?

Wiele firm zadaje sobie pytanie, jak zrobić reklamę na YouTube? Oczywiście o pomoc można poprosić agencję reklamową, gdzie specjaliści przygotują i wdrożą całą kampanię. Jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie, jeśli brakuje nam wiedzy i doświadczenia w marketingu. Można przygotować też proste video z użyciem YouTube Video Builder, narzędzia od YouTube dostosowanego do możliwości laików. Działania reklamowe są jednak czasochłonne, dlatego nie każdy przedsiębiorca może pozwolić sobie na ich samodzielne prowadzenie. 

Zdecydowanie warto wykorzystać potencjał reklamowy YouTube. Od dostępnego budżetu i strategii marki zależy, czy lepiej zdecydować się na krótki klip czy reklamę graficzną lub tekstową. W razie wątpliwości, warto skontaktować się z profesjonalistami.

Aktualna wiedza dla subskrybentów

Chcesz mieć dostęp do aktualnych treści?

Zapisz się do naszego newslettera! 

Chcesz rozwiązać swój problem?

Nie znalazłeś odpowiedzi na dany temat lub potrzebujesz pomocy?
Wypełnij formularz! Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h!