Z pewnością znasz WordPressa, a być może i korzystasz z niego na co dzień ze względu na to, że za jego pomocą można niezwykle uprościć zarządzanie stroną internetową firmy. A co w przypadku, gdy oprócz witryny-wizytówki chcesz posiadać także sklep online? To również nie jest trudne, gdyż wystarczy skorzystać z wtyczki WooCommerce. Co to jest? Na to pytanie odpowiemy w niniejszym artykule.
WooCommerce – co to jest?
Ten plugin do WordPressa cieszy się niezwykłą popularnością na całym świecie, w tym w Polsce. To dlatego, że w ostatnich czasach robienie zakupów przez Internet stało się podstawą dla milionów osób. Trend ten nie ustaje i w związku z tym wiele firm decyduje się przenieść swój biznes do sieci i prowadzić handel elektroniczny, a nie jedynie stacjonarny. Wtyczka WooCommerce pozwala przekształcić stronę internetową zbudowaną na WordPressie w sklep online. Jest to najprostszy sposób, a ilość funkcjonalności, jaką posiada ten plugin, sprawia, że nowy sklep bez problemu może trzymać wysoki poziom, nie odstając od konkurencji istniejącej od dłuższego czasu na rynku e-commerce.
Zwolennicy chwalą tę wtyczkę za to, że jest prosta i intuicyjna w obsłudze. Nie trzeba bowiem w ogóle znać się na programowaniu, aby ją zainstalować, a następnie z niej korzystać. Proces instalacji przebiega poprzez kreator, a użytkownik nie musi się niczym martwić. Zatem odpowiedź na pytanie jak zainstalować WooCommerce, jest niezwykle prosta: postępować krok po kroku ze wskazówkami kreatora instalacji. Co równie ważne, wtyczka ta jest w pełni darmowa. Jedyną kwestią, jaką należy mieć na uwadze, jest posiadanie strony internetowej opartej na WordPressie.
Sklep WooCommerce – jakie daje możliwości?
Z pewnością zastanawiasz się, jakie możliwości daje sklep WooCommerce. Wtyczka pozwala na dowolne modyfikacje, gdyż jest oparta na licencji Open Source (otwarte źródło). Dzięki temu podstawowy kod można modyfikować na własne potrzeby biznesowe. Równie ważna jest uniwersalność WooCommerce. Nie ma znaczenia sektor, w jakim prowadzisz działalność. Za jej pomocą możesz oferować dowolną sprzedaż, gdyż nowy sklep online można edytować zgodnie z własnymi oczekiwaniami. Możliwe jest prowadzenie standardowego sklepu online ze sprzedażą i wysyłką fizycznych produktów, jak i dystrybuowanie produktów wirtualnych, stworzenie systemu rezerwacji i sprzedaży biletów, systemu dystrybucji subskrypcji itp.
Bardzo ważne jest także to, że WooCommerce jest wtyczką przyjazną dla pozycjonowania. Za jej pomocą możliwe jest generowanie przyjaznych adresów URL, które roboty Google zaindeksują. Ponadto plugin jest responsywny – tworzony sklep internetowy dobrze wyświetla się zarówno na monitorze komputera czy laptopa, jak i na ekranach małych urządzeń elektronicznych typu smartfon czy tablet. Przystosowanie do SEO związane jest także z możliwością implementacji modułu obsługującego certyfikat SSL, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo danych.
Prestashop vs WooCommerce – co wybrać?
Choć WooCommerce istnieje od 2011 roku i przez ten czas wtyczkę zdążyły pobrać miliony użytkowników, to nie jest to jedyne rozwiązanie dla osób chcących stworzyć własny sklep internetowy. Z pewnością zastanawiając się nad otworzeniem własnego biznesu w sieci, trafisz na takie nazwy jak Shopper, Prestashop i wiele innych. Wówczas może narodzić się pytanie: Prestashop vs WooCommerce? Shopper czy coś innego? Oczywiście każdy system do budowy sklepu internetowego posiada swoich zwolenników, jednak zastanówmy się, co tak naprawdę warto wybrać.
Z całą pewnością w pierwszej kolejności skupimy się na funkcjonalnościach systemów. Czy posiadają one możliwość stworzenia przystępnego dla odbiorcy koszyka? Czy można wygodnie dodawać produkty? Czy da się stworzyć system śledzenia zamówień? Co z systemem płatności? Pytania mogą się mnożyć, ale w zestawieniu Prestashop vs WooCommerce oba systemy wypadają bardzo dobrze.
Nie da się jednak ukryć, że tworzenie sklepów w WooCommerce jest wyjątkowo proste. Ponadto wtyczka dostępna jest w języku polskim, co także jest zaletą dla wielu osób – dzięki temu bowiem zarówno kreator, jak i menu są przystępne dla każdego. Równie ważna jest kompatybilność dodatków, których ilość przy WooCommerce jest ogromna, choć niektóre z nich są płatne, co dla niektórych może mieć znaczenie. Niemniej jednak unikalne dla WooCommerce jest to, że daje możliwość stworzenia rozbudowanego bloga. Z kolei w przypadku Prestashop możemy włączyć zaawansowane statystyki sprzedaży, jak i funkcje lokalizacyjne, możliwe są też szczegółowe ustawienia SEO, stworzenie wysyłki newslettera, jak i galerii z obsługą wariantów. Oba systemy nie różnią się jednak jeśli chodzi o tworzenie sprzedaży produktów, generowanie faktur, promocji i kuponów, proste zarządzanie magazynem, śledzenie stanu magazynowego czy też personalizowanie wysyłanych maili.
Tak naprawdę to, kto wygrywa w pojedynku Prestashop vs WooCommerce jest kwestią indywidualną. Można to ocenić dopiero po pracy na obu systemach. Jeżeli jednak musimy coś wybrać i nie jesteśmy pewni, jakie rozwiązanie sprawdzi się w naszym przypadku, warto poradzić się profesjonalistom – dobrej agencji SEO, która po audycie strony i analizie konkurencji może ocenić, czy sklep WooCommerce będzie dobrym pomysłem, czy może postawić na Prestashop lub Shopper.